Installation och underhåll

ENKEL INSTALLATION

Att komma igång är enkelt. Videon hjälper dig steg-för-steg och ger instruktioner för hur GROHE Blue Professional installeras och anpassas till ditt hem.

Kika själv på videon nedan och se hur enkelt det är!

INSTALLATIONSKRAV

  • Fri yta på 50 x 40 x 50 cm (D x W x H)
  • 230V strömförsörjning
  • Vattenförsörjning för kallt vatten
  • Ventilationsutskärning i botten på skåpet (mall ingår)

ENKELT UNDERHÅLL

Byt filter

Ett orange, blinkade ljus visar dig att det är dags att byta filter.

Kolla på videon för en enkel genomgång.

Byt CO2-flaskan

Ett vitt, blinkade ljus visar dig när det är dags att byta kolsyrepatronen.

Se hur det går till i videon.

BESTÄLL NYA FILTER

1:1 ERSÄTTARE

Steg 1

Första gången du köper en kolsyrepatron behöver du startkit 2kg C02 (eller 425 gr). Flaskan ger upp till 350L kolsyrat vatten.

Steg 2

För varje efterföljande påfyllning kan du beställa ett påfyllningskit 2KG (eller 425 gr). Flaskan ger upp till 350L kolsyrat vatten.

VANLIGA FRÅGOR

Installation

Vad måste jag tänka på när jag installerar Grohe Blue?

Kylaren kräver tillräcklig luftventilation samt ett utlopp för varmluft i botten av skåpet. En mätare är inkluderad i varje produktpaket.

Var får jag vattenhårdheten från?

Kolsyrans hårdhet (relevant för GROHE Blue S-, M- och L-storlek på filter) kan mätas med den medföljande testremsan, medan vattnets totala hårdhet (relevant för GROHE Blue Mg+ filter) kan tillhandahållas från din lokala vattenlevenratör.

Underhåll

När måste jag byta filter?

Filtret måste bytas efter 12 månader eller när kapaciteten börjar bli låg. LED-belysningen i det vänstra handtaget indikerar filtrets kapacitet: Blinkande blått/turkost/grönt ljus - mindre än 20l kvar i filtrets kapacitet -> beställ filter. Frekvent blinkade orange ljus -> filtret måste bytas

Hur byter jag filter?

Filtret kan enkelt skruvas av och på. Vattentillförseln behöver inte vara avstängd.

Vart slänger jag filtret?

Filtret kan slängas som vanlig plast.

När måste jag byta CO2-flaskan?

När CO2-flaskan är tom kommer appen GROHE Ondus att informera dig genom en push-notis och alla system som kan tänkas påverkas kommer att rankas först i din kontrollpanel. Även LED-belysningen i det vänstra handtaget kommer att börja blinka i vitt.

Hur byter jag CO2-flaskan?

För flaskan på 425 g, lätta på tryckvalvet inklusive adaptern från flaskan och anslut den nya. För flaskan på 2kg, stäng flaskan, lätta på tryckvalvet inklusive adaptern från flaskan och anslut den nya. Öppna sedan flaskan.

Vad är kapaciteten på GROHE CO2-flaskor?

  • 425g-flaskor = 55 liter med kolsyrat vatten
  • 2Kg = 350 liter med kolsyrat vatten

Vad händer om jag inte använder GROHE Blue under en längre period?

GROHE rekommenderar att filtersystemet inte lämnas utan service under än längre period. Om GROHE Blue-filtersystem inte används på ett par dagar så måste systemet sköljas igenom med minst 4 liter vatten. Om systemet lämnas oanvänt i mer än fyra veckor måste systemet rengöras med GROHE Blue® Bio-Clean rengöringsvätska 40 434 001 och filtret måste bytas.

Alternativt kan auto-spolning aktiveras via appen GROHE Ondus vilket gör att systemet sköljs automatiskt en gång per vecka.

Hur rengör/desinfektionerar man systemet?

Koppla bort filtret och kolsyreflaskan från systemet. Desinficera dina händer och rengör adaptern genom att använda sprayhuvudet på rengöringspatronen. Koppla sedan sprayhuvudet till anslutningen för filtret, skruva på rengöringspatronen till den förmonterade adaptern och aktivera läget för automatisk rengöring via Ondus appen eller displayen på kylaren.

Rengöringen tar 20 minuter och i processen kommer LED-belysningen i det vänstra handtaget att lysa lila. När rengöringen är klar kommer det lila ljuset att försvinna och rengöringspatronen samt adapter kan tas bort. Därefter kan CO2-flaskan samt ett nytt filter anslutas.

Lagerhantering

Vart kan jag köpa filter och CO2-flaska?

Besök vår GROHE Blue shop online för allt byte av filter, CO2-flaskor och tillbehör eller använd orderfunktionen via Ondus appen.

Du kan också köpa nya kolsyrepatroner i butik. FÖr GROHE Blue Home rekommenderar vi AGAs Linde-patroner med röd tejp då dessa har rätt typ av anslutning.

Hur fyller jag på mitt lager?

Produkter beställda via Ondus appen kommer automatiskt att läggas till i ditt lager. Antalet kan också justeras manuellt.

Kontrollpanelen

Hur lägger jag till system till min kontrollpanel?

System kan läggas till genom att integrera ett nytt system till din Ondus app, när detta är gjort kommer systemet att visas på i idn kontrollpanel.

Hur skapar jag olika platser?

Platser kan skapas i Ondus appen. Alla plaster som skapas kommer att visas i din kontrollpanel.

Produktproblem

Varför kommer det inget vatten?

Möjligtvis är filtret inte installerat korrekt, slangarna kan vara böjda eller så kan det vara problem med vattentillförseln.

Vänligen

  • anslut filret rakt (1 1/2 - 2 vridningar)
  • Kontrollera så att slangarna inte är böjda
  • Öppna avstäningsventilen helt

Varför har jag E1 på displayen, inget filtrerat vatten och LED-belysningen blinkar rött?

Stäng av pumpen säkert.

Vänligen

  • Koppla bort strömförsörjningen, vänta 30 sekunder och koppla därefter in den igen.
  • Anslut filtret rakt (1 1/2 - 2 vridningar)
  • Kontrollera så att slangarna inte är böjda
  • Öppna avstäningsventilen helt

Varför har jag E3 på displayen, ingen filtrerat vatten?

Ingen anslutning mellan blandaren och kylaren eller så kan möjligtvis kabeln eller anslutningen vara felaktig.

  • Anslut stickkontakten
  • Kontakta Grohe Service

Varför har jag E5 på displayen, inget filtrerat vatten och LED-belysningen blinkar rött?

Tillfälligt fel på kylare. Koppla ur strömförsörjningen, vänta 30 sekunder och anslut sedan igen.

Varför har jag E5 på displayen, inget filtrerat vatten och LED-belysningen blinkar rött?

Tillfälligt fel på kylare. Koppla ur strömförsörjningen, vänta 30 sekunder och anslut sedan igen.

Varför har jag E8 på displayen, LED-belysningen blinkar orange?

Kapaciteten på filtret har överstigits. Byt filter och återställ inställningen för kapaciteten via Ondus appen eller på displayen.

Varför blinkar E9 vartannat med HI på displayen?

Kylaren är överhettad. Säkerställ ventilationen och sänk omgivingstemperaturen till max 32 °C.

  • Låt kylaren svalna i minst 10-15 minuter.
  • Återställ felmeddelande E9, se manualen

Redan köpt GROHE BLUE Professional? Registera dig nu och få dubbelt så mycket!

Genom att registrera din GROHE Blue Professional får du ett års extra garanti! Klicka på länken nedan, välj din produkt, ange inköps- och installationsdatum och du kommer därefter få ditt garantiintyg skickat till dig.

REGISTRERA NU