Färgernas interaktion med omgivningen är minst sagt fascinerande

De nya valmöjligheterna är en verktygslåda för det kreativa sinnet

Michael Seum - Vice president design

Hos GROHE är Michael Seum ansvarig för den insiktsdrivna design som fångar själen och fantasin hos designers runtom i världen. Med GROHE SPA Colours har han med sitt team skapat en kraftfull palett av hållbara, högkvalitativa färger som harmoniserar genom alla olika projekt.

Vilken roll har färger i ditt arbete?

Michael Seum: Färg är otroligt viktigt. Med det sagt, om du skulle fråga tio personer om deras åsikt kring färger skulle du få 15 olika svar. Vi reagerar alla olika på färg. I köket och badrummet - när någon investerar i färg är det inte som att måla en vägg, som du snabbt kan ändra. Så vår inställning kring färg, material och ytor är att vi vill säkerställa dess plats och relevans i ditt hem under många år framåt - detta kallar vi design permanens. GROHE SPA Colours har noga valts ut för att säkerställa att våra kunder får en rik verktygslåda och friheten att förverkliga sin designvision.

Vad inspirerar dig när du skapar en ytfinish?

Michael Seum: Teamet och jag besöker många globala designmässor, till exempel ICFF i New York, Maison&Objet i Paris, designveckorna i Tokyo och London och Salone del Mobile i Milano. Så vi hämtar definitivt mycket inspiration från framkanten i designvärlden.

När vi besöker dessa designmässor kollar vi inte specifikt på just vår industri. Vi kollar på trender inom hemsektorn, som möbelindustrin. Och sen svarar vi på dessa trender genom denna kollektion av nya färger och ytor. Med vårt stora sortiment av färger vill vi att kunderna ska se att de har obegränsad designflexibilitet. Ofta i vår industri plockar man bara upp och anammar en trend, men vad som är trendigt och modernt skifter fort. Även kvaliten är ofta dålig. Hos GROHE har vi ett mer balanserat tillvägagångssätt. När du köper en GROHE-produkt handlar det om kvalitet, teknologi, hållbarhet och design. Du vet att färgen och ytan ligger i framkant när det kommer till inredningstrender samtidigt som produkten kommer hålla länge, tack vare våra höga kvalitetsstandarder.

Vad är det som skiljer GROHE SPA Colours från färg som vi typiskt uppfattar det?

Michael Seum: Vi hade kunnat använda färger som inte var lika långvariga trender. De skulle kunnat vara kvar i ett eller två år. Men problemet är att när du jobbar med badrumsdesign jobbar du med fixturer - när de väl installeras sitter de kvar ett långt tag. Vi måste vara selektiva i våra färgval och hur vi använder dem. Och jag tänker att det finns andra områden där du kan få in mer färg i badrummet - med till exempel ljus och lampor. Därför har vi anammat ett tillvägagångssätt där färgen är en långvarig trend. Och vi har märkt att varma ytor tagit plats, år efter år, i Milano och London. Det är nu en vanlig färgstrategi. Men det betyder inte att vi inte kommer ha fler unika ytor och färger när vi utvecklar nästa generation av färg.

Inspirerad form möter inspirerande färg